نتایج حاصل از آزمون ها نشان می دهد متغیرهای نرخ تورم، بهره، حجم نقدینگی ونرخ ارز بر قیمت سهام اثر گذارند و اثری مثبت دارند افزایش هر چهار متغیر فوق در این بازه زمانی ۸۹-۹۱ منجر به افزایش قیمت سهام شده است ولی تأثیر آنها بر بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی در این بازه زمانی معنا دار نمی باشد.همچنین اثر این متغیرها بر بازده سهام شرکتهای پتروشیمی در این بازه زمانی معنادار و معکوس می باشد.
۵-۵- محدودیت های تحقیق
از محدودیتهای این تحقیق، این است که هر پژوهشگر تعداد محدودی از متغیرها را برای پژوهش انتخاب می کند واثر بقیه متغیرها را نادیده می گیرد در صورتی ممکن است متغیرهای زیادی باشند که در نتیجه تحقیق مورد نظر اثر بگذارند.
پایان نامه - مقاله
دوره زمانی تحقیق نیز می تواند بر نتایج تحقیقات اثرگذار باشد.در صورتی که قلمرو زمانی تحقیق برای دوره ی طولانی تری در نظر گرفته می شد، ممکن بود نتایج قابلیت تعمیم بیشتری داشته باشد. لیکن در صورتی که سال های بیشتری جهت انتخاب جامعه آماری در نظر گرفته شود، تعداد شرکت های عضو جامعه کاهش می یابد، که این امر موجب کاهش روایی تحقیق می گردد و امکان بررسی رابطه مذکور را با محدودیت مواجه می سازد.
در اکثر کشورهای جهان یکی از عوامل مهم اساسی پروژه های تحقیقی وجود منابع اطلاعاتی کافی، به موقع و در دسترس است.اما در کشورهای در حال توسعه نبود مراکز اطلاعاتی جامع و کامل از یک سو و محرمانه بودن اطلاعات از سوی دیگر مانع به جریان افتادن اطلاعات از سوی منایع اطلاعات به سمت مراکز تحقیقاتی و محققین گردیده است. در کشور ما نیز این محدودیت ها در زمینه دسترسی به اطلاعات کم و بیش وجود دارد. با توجه به این که دسترسی به اطلاعات مورد نیاز از طریق شرکت ها وجود نداشته لذا کلیه اطلاعات مورد نیاز از طریق کتابخانه بورس اوراق بهادار تهران و سایت اینترنتی بورس، سایت بانک مرکزی جمع آوری گردیده است.
تمام اطلاعات مورد نیاز از منابع اینترنتی، سایت کدال، سایت بانک مرکزی، بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شده است ولی بعضی از اطلاعات مورد نیاز وداده ها در دسترس نبودند این امر باعث محدود شدن جامعه آماری گردید.
۵ - ۶- پیشنهادهای تحقیق
با توجه به مطالب عنوان شده در صفحات قبل پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه می شود:
الف) پیشنهادهای کاربردی و مدیریتی
بر اساس نتایج پژوهش، بین نرخ ارز، نرخ بهره، نرخ تورم و حجم نقدینگی با قیمت سهام شرکت ها رابطه مستقیم وجود دارد.بنابراین شرکت ها جهت افزایش قیمت سهام خود باید به این نسبت ها توجه نمایند. سرمایه گذاران نیز در هنگام خرید یا فروش سهام به پارامترهای مزبور توجه نمایند و تصمیمات خود را با توجه به این عوامل تعدیل کنند.
نتایج پژوهش نشان می دهد که بین نرخ ارز، نرخ بهره، نرخ تورم و حجم نقدینگی رابطه معکوس با بازده سهام شرکت های پتروشیمی دارد. بنابراین شرکت ها باید توجه داشته باشند که با افزایش این متغیرها بازده سهام شرکت کاهش می یابد.همچنین سرمایه گذاران نیز برای سرمایه گذاری در این نوع شرکت ها باید این متغیرها را در نظر گرفته و با توجه با آنها تصمیم‌گیری نمایند.
با توجه به مهم بودن حجم نقدینگی، نرخ تورم و نرخ بهره، نرخ ارز بر شاخص قیمت بورس تهران به سیاست گذاران پیشنهاد می شود در خصوص ارائه وانتشار به روز اطلاعات وداده های متغیرهای مذکور برای تحلیل سریع وبه موقع سرمایه گذاران برای ورود یا خروج اقدام لازم به عمل آید.
ب) پیشنهادات جهت تحقیقات آتی
اثر متغیرهایی چون تولید ناخالص داخلی، نرخ اشتغال، قیمت طلا، قیمت نفت به عنوان متغیرهای اقتصادی در نظر گرفته شود و اثر آنها روی قیمت و بازده سهام شرکتهای فلزات اساسی و پتروشیمی بررسی گردد و نتایج آن با نتایج تحقیق حاضر مقایسه گردد.
تحقیقی مشابه تحقیق حاضر ولی با در نظر گرفتن داده های مربوط به پنج یا هفت سال مالی انجام شود و نتایج آن با نتایج بدست آمده از این تحقیق مقایسه گردد.
پژوهش مشابه بر روی شرکت های غیر بورسی یا مؤسسات مالی انجام شود و نتایج حاصل با این پژوهش مقایسه شود.
انجام تحقیق حاضر در صنایع غذایی یا دارویی، بسته بندی و صنایع کاغذی یا سایر صنایع و شرکتهای موجود در بورس اوراق بهادار تهران و نتایج آنها با نتایج تحقیق حاضرمقایسه شود.
ضمایم:
ضمیمه ۱ : پیوست داده ها

 

اسم شرکت price bazdeh arz bahre tavarom naghd
پتروشیمی شازند   #DIV/0! ۹۹۸۲ ۱٫۱۶۶۶۶۷ ۷۷٫۲ ۲۴۵۷۳۹٫۵
پتروشیمی شازند   #DIV/0! ۱۰۲۰۲ ۱٫۱۶۶۶۶۷ ۷۷٫۵ ۲۴۵۷۳۹٫۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...