(تس[۱۷۰] ،۱۹۹۳) در تحقیق کیفی که در زمینه تصویر ذهنی از دانشگاه انجام داد، نشان داد که برای یک دانشکده یا دانشگاه تصویر ذهنی آن به عنوان ارزشمندترین دارایی به شمار می رود، اما امروزه در محیط غیر قابل کنترل و ناپایدار رسانه های انبوه، هرگونه بی نظمی یا رخداد رسانه ای شهرت محکم شرکت را دچار لرزش می نماید. تس همچنین دریافت، نظر به اینکه دانشگاه ها از حمایت مثبت عمومی در جامعه، افزایش شهریه ها، مورد توجه قرار گرفتن از نظر کیفیت علمی و ارائه ارزش های خوب به منظورحفظ تصویر ذهنی شان لذت می برند. پس برای بقا و رشد به جای زوال و نابودی ، سازمان ها باید ستاده های ملموس و غیر ملموس به محیط ارائه نمایند. که آنها را قادر سازد داده های ضروری را برای بقا دریافت نمایند. در واقع موسسه آموزش عالی باید خدمات منحصر به فرد برای بقا نسبت به سایر موسسات به دانشجویان ارائه نماید. (به نقل از کازولیاس[۱۷۱] و دیگران، ۲۰۰۱ : ۴۴۵)
پایان نامه - مقاله - پروژه
(فرام[۱۷۲]،۱۹۸۲) اظهار نمود که تصویر ذهنی از دانشگاه معمولا به عنوان ” گشتالت “[۱۷۳] مشاهده می شود. بنابراین تصویر ذهنی از دانشگاه اغلب از عقایدی درباره اعضای هیئت علمی، برنامه ریزی آموزشی، کیفیت تدریس و رابطه شهریه –کیفیت، تشکیل شده است .
همچنین وی به منظور بهبود تصویر ذهنی نیز پیشنهادهایی را از قبیل تاکید بر روی فعالیت ها وموفقیت های اعضای هیئت علمی، کنترل نگرش دانشجویان فعلی، نظرسنجی از فارغ التحصیلان در ارتباط با رضایت از تجربه تحصیل در دانشگاه، تحقیق پیرامون نگرش ها وعقاید سایر گروه های درگیر مطرح ساخت. پس طبق اظهارات فرام جهت درک تصویرذهنی از دانشگاه می توان از دانشجویان فعلی و فارغ التحصیلان دانشگاه و سایر گروه های درگیر نظرسنجی کرد (به نقل از لندرام[۱۷۴] و دیگران، ۱۹۹۸؛ آل وس وراپوسو،۲۰۱۰ : ۸۵).
(لوکو مارتینز و باریوگارسیا[۱۷۵] ،۲۰۰۹) نیز تصویر برند از دانشگاه را به صورت چند بعدی از دیدگاه اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار دادند و با بهره گرفتن از روش کیفی به مدل سازی پرداختند. مدل پیشنهادی تحقیق با بهره گرفتن از مدلسازی معادلات ساختاری موردسنجش قرار گرفت. ابعادی که از دیدگاه آن ها بر جایگاه برند دانشگاه مؤثر است عبارتند از: خدمت دهی به جامعه، فعالیت های اساتید، مدیریت اجرایی و زیر ساخت های فنی وفیزیکی ، یافته های آنها نشان داد که فاکتورهایی از قبیل حضور دانشگاه در جامعه و فضای مجازی(اینترنت)، آنچه از نظر فرهنگی عرضه می نماید، بهبود فرآیندهای مدیریت اجرایی از قبیل ایجاد نظارت الکترونیکی و تلاش جهت یافتن شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاه بیشترین تأثیر را بر جایگاه برند دانشگاه داشتند (به نقل از دوآرت[۱۷۶] ودیگران، ۲۰۱۰ :۸۰).
پیتر دراکر[۱۷۷] درسال ۱۹۹۷ در مطالعات خود نقل می کند؛ سی سال دیگر دانشگاه های بزرگ فقط یک بنای یادبود خواهند بود. وی با ذکر ملاحظاتی چند در باب هزینه و دسترسی و نیز تأثیر رقبای جدید (دانشگاه های بنگاهی - مجازی) و تغییر تکنولوژیکی، چنین نتیجه گیری کرده است که حیات دانشگاه ها پایان خواهد یافت. در این سناریو دانشگاه نمی تواند خود را با نیازها و خواست های اجتماعات زیستی وفق دهد. بنابراین، مؤسسات و شرکت های متعددی نظیر دانشگاه های مجازی، شرکتی و بنگاهی جایگزین دانشگاه در شکل سنتی آن شده و آموزش و پژوهش را بر عهده خواهند داشت و به دیگر سخن، آموزش و پژوهش در خارج از دیواری های دانشگاهی تولید و عرضه خواهد شد. (دودراشتات،۱۳۸۵ :۵۳)
۲-۶- جمع بندی مطالب
در این بخش به بررسی ادبیات موضوع پرداخته شد ومواردی از جمله تعریف برند وتصویر ذهنی، ارزش ویژه برند، هویت برند، وفاداری، آگاهی، تداعی برند، کیفیت ادراک شده، سپس به توضیح در خصوص بررسی دانشگاه ها وآموزش عالی ومشکلات وچالش های آنها در ایران و سایر کشور ها و همچنین آشنایی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه ها اعم از دانشگاه دولتی ودانشگاه آزاد اسلامی، بررسی رتبه بندی دانشگاه ها پرداخته شد ودربخش بعدی در خصوص مدل سیپ در این پژوهش توضیحاتی ارائه گردید ودر پایان نیز به بررسی تحقیقات داخلی وخارجی که در زمینه آموزش عالی انجام گرفته شده بود اختصاص یافت.
در فصل بعد تلاش خواهیم نمود توضیحاتی درخصوص روش تحقیق (جامعه آماری، نمونه آماری، روش جمع آوری اطلاعات و…) را توضیح دهیم.
فصل ۳
روش تحقیق
۳-۱- روش شناسی[۱۷۸] تحقیق
این تحقیق از روش همبستگی ـ توصیفی انجام گرفته است. از لحاظ ماهیت کاربردی واز نظر زمان مقطعی می باشد.
تحقیق همبستگی یکی از روش‌های تحقیق توصیفی[۱۷۹] (غیرآزمایشی) است که رابطه میان متغیرها را براساس هدف تحقیق بررسی می‌کند. می‌توان تحقیقات همبستگی را براساس هدف به سه دسته تقسیم کرد: همبستگی دو متغیری، تحلیل رگرسیون و تحلیل کوواریانس یا ماتریس همبستگی.(خاکی،۱۳۷۸ :۳۵)
نحوه­ گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه­ای است. در میدانی جهت گردآوری اطلاعات با مراجعه به کارشناسان چه به صورت مصاحبه وچه به صورت توزیع پرسشنامه می باشد. همچنین مبنای نظری تحقیق از طریق مطالعه­ کتب، نظرات اساتید محترم و پرسشنامه جمع­آوری گردیده است. در این راستا پرسشنامه­ای با بهره گرفتن از مدل تحقیق وفرضیه های ارائه گردیده تهیه شده که بدون غرض­ورزی و در راستای کمک به مراحل ثبت نتایج در اختیار کارشناسان امر قرار خواهد گرفت و از طریق تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه که بر اساس طیف لیکرت تهیه و تنظیم شده ­اند فرضیه ­های موجود در تحقیق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
۳-۲- جامعه آماری
جامعه آماری همان جامعه اصلی است که مورد مطالعه قرار می­گیرد. در واقع جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم تا نتایج تحقیق و یافته­های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم. (دلاور، ۱۳۷۷ :۱۴۷)
جامعه بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین، مطلوب ما قرار می­گیرد.(عادل آذر و مؤمنی، ۱۳۹۰ : ۵)
جامعه آماری این پژوهش شامل اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه های دولتی ودانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی دانشکده مدیریت دانشگاه اصفهان ودانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد) که در مجموع ۳۰ نفر می­باشند.
جدول ۳-۱ : جامعه آماری داده ها بر اساس جنسیت، سطح تحصیلات،محل تحصیل

 

جنسیت فراوانی مدرک تحصیلی فراوانی محل تحصیل فراوانی
زن ۱۷ فوق لیسانس ۳۰ دانشگاه دولتی ۱۵
مرد ۱۳     دانشگاه آزاداسلامی ۱۵
جمع ۳۰   ۳۰   ۳۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...