با توجه به رابطه فوق، مقدار ادمیتانس برابر است با:
(۴-۱۹)
مدل امپدانس ثابت
برای امپدانس ثابت نیز رابطه (۴-۱۹) را به صورت زیر تبدیل میکنیم:
مقاله - پروژه
(۴-۲۰)
۴-۵ حل مساله جایابی خازن با بهره گرفتن از الگوریتم PSO
با توجه به اینکه مساله جایابی و تعیین ظرفیت خازن مسالهای با نقاط بهینه محلی زیاد است و الگوریتمهای ریاضی (تحلیلی) معمولا در حل اینگونه مسائل به دلیل اینکه در هر زمان تنها از یک مسیر به سمت نقطه بهینه مطلق حرکت میکنند، در نقاط بهینه محلی به دام میافتند. ولی بر خلاف روش های تحلیلی، روش پیشنهادی این تحقیق از چند مسیر به سمت بهینه مطلق حرکت میکنند و با احتمال بیشتری به بهینه مطلق همگرا میشوند. همچنین از آنجایی که مقدار و مکان خازنها مقادیری گسسته هستند، روش های هوشمند در بهینه سازی این مساله ترجیح داده میشوند. شکل (۴-۱) نحوه حل مساله جایابی خازن با بهره گرفتن از الگوریتم PSO را نمایش میدهد.
پایان
چاپ مقادیر بهینه
همگرائی؟
ارزیابی تابع هدف به ازای هر ذره
اجرای برنامهی پخش بار
مقداردهی اولیهی تصادفی بردار سرعت برای هر ذره
تولید تصادفی ذرات با بردارهای موقعیت گسستهی محتمل
شروع
بله
افزودن به تکرار
ذخیرهسازی pbest و gbest
خیر
جداسازی بردار موقعیت از هر ذره
بهروزرسانی موقعیت ذره و سرعت بردار
حفظ یک بردار محتمل
شکل (۴-۱): حل مسالهی جایابی بهینهی خازن با بهره گرفتن از الگوریتم PSO
فصل پنجم:
نتایج شبیهسازی
۵-۱ دیباچه
جهت اثبات میزان تاثیرگذاری تکنیک روی مسالهی جایابی بهینهی خازن، مطالعهی موردی روی شبکهی ۳۳ شینهی نشان داده شده در شکل (۵-۱) اجرا میگردد.

شکل (۵-۱): شبکهی ۳۳ شینهی نمونه
برای شبکهی فوق دو سناریو تعریف میشود.
سناریوی ۱. در این سناریو، شبکه تنها دارای بارهای خانگی است.
سناریوی ۲. در این سناریو، شبکه دارای بارهای خانگی، صنعتی، تجاری، کشاورزی و عمومی است.
با توجه به این دو سناریو، میتوان به وضوح به تاثیرگذاری حضور بارهای مختلف روی محل و ظرفیت بانکهای خازنی پی برد. تاکید میشود، هدف از تعریف کردن این دو سناریو، بررسی میزان تاثیرگذاری مدلسازیهای پیشنهادی روی مکان و ظرفیت بانکهای خازنی و پارامترهای متاثر از حضور بانک خازنی در شبکه است و نه اثبات برتری هر یک از سناریوها. بررسی و مقایسه نتایج با در نظر گرفتن هشت پارامتر دخیل در جایابی خازن انجام میشود، که عبارتند از : تلفات توان (kW)، متوسط انحراف ولتاژ (pu)، تابع هدف (ریال/ سال)، ظرفیت بانک خازنی نصب شده در شبکه (kVAr)، اندازهی ولتاژ شینه (pu)، زاویهی ولتاژ شینه (رادیان)، توان اکتیو هر شینه (kW) و توان راکتیو هر شینه (KVAr).
برای هر سناریو، جایابی بر اساس سه نوع حالت زیر انجام میشود:

 

    1. با خازن- با مدلسازی

 

    1. با خازن- بدون مدلسازی

 

    1. بدون خازن- با مدلسازی

 

    1. بدون خازن- بدون مدلسازی

 

در طراحی واقعی شبکهی توزیع، معمولا با توجه به مسائل اقتصادی، تعداد بانکهای خازنی شبکه مشخص میشود. یعنی، جایابی بر اساس تعداد مشخص از بانکها انجام میشود. در واقع به احتمال زیاد، در صورتیکه تعداد بانکهای خازنی برای کدهای نوشته شده مشخص نباشد، الگوریتم حل مساله تعدادی برای مساله تعیین میکند که الزاما به معنای داشتن توجیه اقتصادی طرح نیست. از این رو، در این پایان نامه تعداد بانکهای خازنی از قبل تعیین و در کدهای برنامهی متلب اعمال میشود.
۵-۲ جایابی دو خازنه
در اولین مورد از جایابیها، دو خازن برای شبکهی نمونه در نظر گرفته میشود. نتایج حاصل از اعمال دو سناریو در حضور دو بانک خازنی در جدول (۵-۱) قابل مشاهده است.
جدول (۵-۱): مقادیر پارامترهای جایابی خازن در حضور دو بانک خازنی

 

سناریو حالت تلفات توان انحراف ولتاژ ظرفیت نصب شده
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...