با توجه به ارتباط متقابل اجزا سیستم و شناخت رفتار متغیرهای اصلی بر اساس نمودار پویایی­شناسی سیستم، این الگو بر حسب سالهای ۱۳۸۴ الی ۱۴۰۴ طی یک دوره ۲۱ ساله شبیه­سازی و بر این اساس روند تغییرات شاخص­ های کلیدی مشخص شد.
۴-۶-۳-۱- بررسی شاخص­ های مالی
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های مالی در بخش تلفن همراه در شکل­های شماره ۴-۶۸ تا ۴-۷۱ نشان داده شده است. بر اساس نتایج شبیه سازی، شاخص­ های هزینه، درآمد و حاشیه سود در ابتدا صعودی و سپس نزولی می­ شود. علت افزایش درآمد و هزینه در ابتدای دوره، تقاضای فزاینده این محصول در بازار بوده است. علت کاهش هزینه­ها ارتقا تکنولوژی در این بخش و کاهش هزینه­ های نگهداری هر کاربر تلفن همراه می­باشد. علت کاهش درآمدها نیز رشد رقابت در این بازار و افزایش سهم رقبا از بازار تلفن همراه می­باشد.

شکل ۴-۶۸- شبیه­سازی متغیر درآمد­ تلفن همراه شکل ۴-۶۹- شبیه­سازی متغیر هزینه­ های تلفن همراه
به تبعیت از متغیرهای هزینه و درآمد، حاشیه سود همراه نیز ابتدا روندی صعودی دارد و سپس روندی نزولی خواهد داشت. همچنین قیمت منابع نیز همراه با رشد تورم روند صعودی خواهد داشت.
 
شکل ۴-۷۰- شبیه­سازی متغیر قیمت منابع تلفن همراه شکل ۴-۷۱- شبیه­سازی متغیر حاشیه سود تلفن همراه
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های مالی در بخش دیتا نیز در شکل­های شماره ۴-۷۲ تا ۴-۷۵ نشان داده شده است. بررسی نتایج شبیه­سازی نشان­دهنده رشد نمایی هزینه، درآمد و در نتیجه حاشیه سود در این بخش از زنجیره از دوره جاری شبیه­سازی تا پایان دوره می­باشد. علت این افزایش نیز جدید بودن این محصول و تقاضای بالقوه بازار می­باشد. البته روند رشد درآمد و حاشیه سود به علت روند رو به رشد تقاضا در این بخش شدیدتر از هزینه ها می­باشد. قیمت تامین منابع نیز همراه با تورم روند رو به رشد خواهد داشت.

شکل ۴-۷۲- شبیه­سازی متغیر هزینه­ها دیتا شکل۴-۷۳- شبیه­سازی متغیر درآمد دیتا

شکل ۴-۷۴- شبیه­سازی متغیر حاشیه سود دیتا شکل ۴-۷۵- شبیه­سازی متغیر قیمت منابع دیتا
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های مالی در بخش تلفن ثابت در شکل­های شماره ۴-۷۶ تا ۴-۷۹ نشان داده شده است. نتایج این بخش نیز نشان­دهنده رشد نمایی شاخص ­ها تا پایان دوره شبیه­سازی است. علت رشد افزایشی این متغیرها نیز به دلیل انحصاری بودن این خدمت توسط شرکت مخابرات ایران می­باشد.
 
شکل ۴-۷۶- شبیه­سازی متغیر درآمد تلفن ثابت شکل ۴-۷۷- شبیه­سازی متغیر هزینه­ های تلفن ثابت

شکل ۴-۷۸- شبیه­سازی متغیر قیمت منابع تلفن ثابت شکل ۴-۷۹- شبیه­سازی متغیر حاشیه سود تلفن ثابت
شکل­های شماره ۴-۸۰ تا ۴-۸۳ نیز روند افزایش درآمد، هزینه، حاشیه سود و سرمایه کل شرکت هلدینگ مخابرات ایران را در طول دوره شبیه­سازی نشان می­ دهند. همانطوری­که ملاحظه می­ شود روند این متغیرها نیز نمایی مثبت می­باشد. با توجه به اینکه قسمت عمده شرکت مخابرات ایران از شرکت­های فوق تشکیل شده است، می­توان گفت نمودارهای زیر نیر برآیندی از نمودارهای مشابه در شرکت­های زیرمجموعه می­باشند. بنابراین در مجموع این نتیجه حاصل می­ شود که شاخص­ های مالی درآمد، هزینه، حاشیه سود و سرمایه در سطح هلدینگ در طول دوره شبیه­سازی روند افزایشی نمایی مثبت خواهد داشت.
پایان نامه - مقاله - پروژه

شکل ۴-۸۰- شبیه­سازی متغیر درآمد هلدینگ شکل ۴-۸۱- شبیه­سازی متغیر هزینه­ های هلدینگ

شکل ۴-۸۲- شبیه­سازی متغیر حاشیه سود هلدینگ شکل ۴-۸۳- شبیه­سازی متغیر سرمایه هلدینگ
۴-۶-۳-۲-بررسی شاخص­ های زمان
با توجه به اهمیت شاخص زمان تحویل، در این مجموعه به این شاخص پرداخته شده است. نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های زمان تحویل خدمت در هر سه بخش نشان­دهنده کاهش این شاخص در طول دوره شبیه­سازی دارد. این کاهش در ابتدا به علت افزایش شدید ظرفیت شبکه بسیار شدید می­باشد که به تدریج کاهش می­یابد تا اینکه به ثبات برسد. شکل­های ۴-۸۴ تا ۴-۸۶ نشان­دهنده نتایج شبیه­سازی شاخص­ های این بخش هستند. مطابق نمودارها، زمان تحویل تلفن همراه به علت ظرفیت مناسب شبکه و ایجاد امکانات متناسب با تقاضا در دوره جاری تا پایان دوره شبیه­سازی در مدت زمان یک روز قابل واگذاری است. در بخش دیتا، به علت تقاضای بیشتر بازار در مقایسه با ظرفیت شبکه، زمان تحویل به حداقل ممکن نرسیده و همچنان تا پایان دوره شبیه­سازی با یک شیب کاهنده به تناسب افزایش ظرفیت شبکه در حال کاهش می­باشد. زمان واگذاری تلفن ثابت تا حدودی مشابه دیتا است اما اندکی زمان واگذاری بیشتر است که این تفاوت نیز به علت بررسی امکانات فنی و نصب فیزیکی آن امکانات جهت واگذاری این محصول در یک مکان فیزیکی است. در حالیکه در خصوص تلفن همراه نیازی به نصب فیزیکی تجهیزات نیست و یک محصول کاملا بدون سیم است و در مورد دیتا نیز واگذاری بر روی بستر موجود تلفن ثابت انجام می­ شود.

شکل ۴-۸۴- شبیه­سازی متغیر زمان تحویل تلفن همراه شکل ۴-۸۵- شبیه­سازی متغیر زمان تحویل دیتا

شکل ۴-۸۶- شبیه­سازی متغیر زمان تحویل تلفن ثابت
۴-۶-۳-۳-بررسی شاخص­ های ظرفیت
بر اساس نتیجه ­گیری حاصل از فصل دوم پژوهش شاخص­ های ظرفیت شبکه، تعداد مشتریان، بهره ­برداری از ظرفیت و مقدار خرید تجهیزات مورد بررسی قرار گرفته شده است
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های ظرفیت در بخش تلفن همراه در شکل های شماره ۴-۸۷ تا ۴-۸۹ نشان داده شده است. شاخص ­ها نشا­ن­دهنده افزایش ظرفیت شبکه و به تناسب آن تعداد مشتریان در این بخش است. همانطوریکه ملاحظه می­ شود در یک مقطعی از دوره شبیه­سازی (از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱) به علت تقاضای شدید بازار و افزایش کیفیت خدمات تلفن همراه در سطح جهانی و داخلی، متغیرهای ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان روند روبه رشد افزایشی داشته است. اما در ادامه دوره با توجه به افزایش ضریب نفوذ این محصول در بازار و رشد رقبا و به دنبال آن کاهش تقاضا روند افزایشی این متغیرها کندتر می­ شود.

شکل ۴-۸۷- شبیه­سازی متغیر تعداد مشتریان تلفن همراه شکل ۴-۸۸- شبیه­سازی متغیر ظرفیت شبکه تلفن همراه

شکل ۴-۸۹- شبیه­سازی متغیر خرید تجهیزات تلفن همراه
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های ظرفیت در بخش دیتا نیز در شکل­های شماره ۴-۹۰ تا ۴-۹۲ نشان داده شده است. نتایج، نشان­دهنده رشد نمایی ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان در این بخش است. با توجه به جدید بودن این خدمت در ابتدای دوره شبیه­سازی مقادیر متغیرها بسیار کم و در ادامه با توجه به تقاضای بازار، روند رو به رشد افزایشی خواهد داشت. با بررسی روند ظرفیت آزاد شبکه و بهره ­برداری از ظرفیت، مقدار شاخص بهره ­برداری از ظرفیت در این بخش مقدار ثابت ۹۰% در نظر گرفته شده است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که به طور میانگین ۱۰% ظرفیت قابل واگذاری همیشه به صورت ذخیره موجود می­باشد و در نتیجه مقدار اثر شلاق چرمی که در اثر تقاضای غیر منتظره ممکن است ایجاد شود، کاهش می­یابد. در واقع می­توان گفت اثر شلاق چرمی رابطه معکوس با ظرفیت آزاد شبکه دارد.

شکل ۴-۹۰- شبیه­سازی متغیر ظرفیت شبکه دیتا شکل ۴-۹۱- شبیه­سازی متغیر تعداد مشتریان دیتا

شکل ۴-۹۲- شبیه­سازی متغیر ظرفیت آزاد شبکه دیتا
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های ظرفیت در بخش تلفن ثابت نیز در شکل­های شماره ۴-۹۳ تا ۴-۹۵ نشان داده شده است. نتایج حاصل از شاخص­ های ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان و ظرفیت آزاد شبکه نشان­دهنده رشد نمایی این متغیرها در طول دوره شبیه­سازی دارد. با توجه به مقدار اولیه متغیرهای این گروه و قدیمی­تر بودن این خدمت در بخش مخابرات، روند رو به رشد این متغیرها کندتر از متغیرهای مشابه در بخش دیتا خواهد بود. نسبت شاخص بهره ­برداری از ظرفیت نیز در ابتدا ۸۵% است که در اواخر دوره شبیه­سازی مقدار آن به ۷۳% می­رسد. بنابراین با توجه به ظرفیت قابل توجه آزاد شبکه در این بخش، اثر شلاق چرمی نیز ناچیز می­باشد. شکل ۴-۹۵ نمایانگر ظرفیت آزاد شبکه در این بخش می­باشد.
شکل ۴-۹۳- شبیه­سازی متغیر تعداد مشتریان تلفن ثابت شکل ۴-۹۴- شبیه­سازی متغیر ظرفیت شبکه تلفن ثابت

شکل ۴-۹۵- شبیه­سازی متغیر ظرفیت آزاد شبکه تلفن ثابت
نتایج حاصل از شاخص ظرفیت شبکه انتقال در هلدینگ مخابرات نیز نشان­دهنده رشد نمایی این متغیر در طول دوره شبیه­سازی دارد. دلیل این امر نیز افزایش رو به افزایش سرمایه ­گذاری هلدینگ در این بخش جهت ایجاد زیر­ساختهای انتقال مکالمات و دیتا است. نتیجه شبیه­سازی این شاخص در شکل ۴-۹۶ نشان داده شده است.

شکل ۴-۹۶- شبیه­سازی متغیر ظرفیت انتقال هلدینگ
۴-۶-۳-۴-بررسی شاخص­ های کیفیت
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های رضایت مشتری و کیفیت شبکه نیز در بخش­های مختلف در شکل­های شماره ۴-۹۷ تا ۴-۱۰۲ نشان داده شده است. نتایج شبیه­سازی نشان­ از رشد این شاخص ­ها در طول دوره شبیه­سازی دارد. روند شاخص ­ها نشان می­دهد که در نهایت به یک حالت ثبات می­رسند. در واقع می­توان از متغیرهای این بخش و بخش قبل نتیجه گرفت که شاخص کیفیت شبکه تابعی از ظرفیت شبکه و رضایت مشتری تابعی از کیفیت شبکه است و بین این شاخص ­ها رابطه کاملا مستقیم وجود دارد. در بخش­های تلفن همراه و تلفن ثابت که ظرفیت شبکه بیشتر است و در واقع کیفیت شبکه بهتر است رضایت بیشتری نیز از خدمات وجود دارد اما در مورد دیتا این رضایت اندکی ضعیف­تر است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...