- سرمایه­فرهنگی عینیت­یافته: این سرمایه از بدیهی­ترین و آشکارترین نوع سرمایه­فرهنگی است و کالاهای فرهنگی و اشیاء مادی(کتاب، ماشین، ابزارآلات) را دربرمی­گیرد(سمیعی،۱۲:۱۳۷۹). سرمایه­فرهنگی که به شکل اشیاء مادی و رسانه­هایی چون نوشته­ها، نقاشی­ها، بناهای تاریخی، ابزارها و… عینیت پیدا می­ کند، در حالت مادیت خود قابل انتقال است. برای مثال مجموعه ­ای از تابلوهای نقاشی را می­توان درست همانند سرمایه­اقتصادی منتقل کرد(بوردیو،۱۴۳:۱۳۸۴).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
- سرمایه­فرهنگی نهادینه­شده: به قوانین و مقررات نهادینه­شده اطلاق می­ شود که برای دارنده آن پایگاه اجتماعی ایجاد می­ کند. لازمه سرمایه­فرهنگی نهادی، قبل از هر چیز، وجود افراد با صلاحیت و مستعد در جهت کسب انواع مدرک تحصیلی و دانشگاهی است. از طرف دیگر، مستلزم وجود نهادهای رسمی است، که هم این مدارک تحصیلی را صادر و هم رسمیت بخشند. از ویژگی­های بارز این سرمایه، این است که به شکل پلی میان اقتصاد و فرهنگ عمل می­ کند و این توانایی را دارد که سرمایه­فرهنگی را از طریق کاربرد آن به طرق معقول و رسمی به نوعی سرمایه اقتصادی تبدیل نماید(Bourdieu,1986:246).
۴-۵-۳ نگرش به ویژگی­های فضایی- کالبدی
عناصر کالبدی از طریق ایجاد تمایز محیطی، ارتباط درون و بیرون در فضاها، نوع ساماندهی، چیدمان اجزاء کالبدی، همسازی و قابلیت تامین نیازهای انسان در مکان زمینه­ ساز حس تعلق افراد به مکان سکونتشان می­شوند(جوان فروزنده و مطلبی،۳۳:۱۳۹۰). بنابراین وقتی از عوامل فضایی و کالبدی یک محله مسکونی بحث می­ شود؛ در واقع بحث ادراک و نگرش افراد نسبت به قابلیت و کیفیت مجموعه عناصر کالبدی در ارضای نیازها و خواسته ­ها می­باشد و طبیعتاً باید نگرش و رضایت ساکنان در مورد دسترسی به امکانات، خدمات و تسهیلات؛ دسترسی به حمل و نقل عمومی؛ جذابیت منظر شهری و طبیعی؛ نظافت محله؛ روشنایی؛ وضعیت شبکه معابر و… مورد سنجش قرار گیرد (زنگنه و حسین­آبادی،۱۳۹:۱۳۹۲. مظلومی،۱۴۵:۱۳۸۹).
۵-۵-۳ طول مدتِ سکونت(عامل زمان)
عامل زمان یا به عبارتی بهتر طول مدتِ سکونت در مکان، در افزایش دلبستگی و تعلق به مکان نقش دارد که بسیاری از محققان بر این امر صحه گذاشته­اند و تاثیرگذاری معنی­دار مستقیمی از طول مدتِ سکونت در محیط را بر تمایل به ایجاد و بسط روابط اجتماعی و حس تعلق به مکان گزارش کرده ­اند(مظلومی،۱۴۶:۱۳۸۹). به عبارت دیگر، ارتباطات با محیط­های اجتماعی و کالبدی با افزایش طول اقامت، قوی­تر شده و رشد می­ کند، طول اقامت همچنین به عنوان یک عامل تعیین­کننده برای شکل­ گیری و رشد شناسائی تعیین هویت و حس سازگاری و نزدیکی با مکان، دیده می­ شود (پاکزاد،۱۳۸۲: ۱۰۰- ۱۰۲).
۶-۵-۳ ویژگی­های فردی[۷۸]
ویژگی­های فردی ساکنان مکانی خاص می ­تواند بر حس تعلق مکانی اثرگذار باشد. افراد با ویژگی­های فردی متفاوت نظیر سن, جنسیت, وضعیت اشتغال, قومیت، شیوه تصرف واحد مسکونی و… نگاه متفاوتی به رابطه­شان با مکان و محل زندگی­شان دارند.
۶-۳ تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
۱-۶-۳ حس ­تعلق ­مکانی
برای حس­تعلق­مکانی سه بُعد عاطفی(تعلق­مکانی به عنوان احساس و عاطفه)، شناختی(تعلق مکانی به عنوان ادراک و شناخت)، رفتاری(تعلق­مکانی به عنوان رفتار) را در نظر گرفتیم و برای سنجش این متغیر گویه ­های زیر در قالب طیف لیکرت طراحی شده ­اند.
جدول۱- ۳ تعریف عملیاتی متغیر حس­تعلق­مکانی

 

ابعاد گویه ­ها و سؤالات آلفا
عاطفی ۱- وقتی برای مدتی از پرند/ نسیم­شهر دور می­شوم، دلم می­خواهد زودتر برگردم.
۲- وقتی برای مدتی از پرند/ نسیم­شهر دور می­شوم، دلم برای همسایگان و اهل محل تنگ می­ شود.
۳- من زندگی در پرند/ نسیم­شهر را دوست دارم.
۴- اگر فردی از اهالی پرند/ نسیم­شهر در مسابقات علمی یا ورزشی مقامی کسب کند، احساس غرور و افتخار می­کنم.
۸۳۳/۰
۸۴۹/۰
۸۳۵/۰
۸۵۳/۰
شناختی ۵- خود را اهل پرند/ نسیم­شهر می­دانم.
۶- جاهای مختلف پرند/ نسیم­شهر را به خوبی می­شناسم.
۷- خاطرات مهم و زیادی در پرند/ نسیم­شهر دارم.
۸- من زندگی در پرند/ نسیم­شهر را به زندگی در جای دیگری ترجیح می­دهم.
۸۳۵/۰
۸۴۸/۰
۸۴۰/۰
۸۵۰/۰
رفتاری ۹- خودم را به دیگران اهل پرند/ نسیم­شهر معرفی می­کنم.
۱۰- در صورتی که هیچ مشکلی(مالی، خانوادگی و…) نداشته باشم، باز هم در پرند/ نسیم­شهر زندگی می­کنم.
۱۱-. زندگی در پرند/ نسیم­شهر را به فرزندم، اقوام و آشنایانم توصیه می­کنم.
۱۲- اگر قرار باشد مکان زندگی خود را تغییر دهم، مکانی مشابه را انتخاب می­کنم.
۸۳۸/۰
۸۳۷/۰
۸۲۸/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...