منابع پایان نامه با موضوع بررسی ارتباطات درون واحدی و ارتباط ان بر واکنش ... |
-
-
-
-
-
- بخش محتوا و سطوح:چه چیزی در چه سطح تغییر میکند؟
-
- بخش ابزارها و فرایندها:تغییر با بهره گرفتن از چه ابزار و روشهایی صورت میگیرد؟
-
- انواع و مراحل تغییر:چگونه و با چه ترتیبی تغییر رخ میدهد؟
-
- توالی و الگوهای تغییر:تغییر و تحول با چه مسیرهایی و چه قوانینی به وجود میآید؟
-
-
-
-
در سال ۱۳۸۷ ، دکتر مسعود پورکیانی و نسرین پیرمرادی در تحقیقی به بررسی توانمندسازی کارکنان و تحول سازمانی و مولفه های آنها می پردازند. به اعتقاد این محققان ، از آنجا که انسانها به عنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان هستند و کسانی که مسئولیت رویکردها و کارکردهای سازمان را برعهده دارند، در هدایت تحولات سازمان، نقش آفرینان اصلی هستند، بنابراین بایسته است با توانمندسازی منابع انسانی از راه مدیریت دموکراتیک، ضمن آماده کردن کارکنان برای رویارویی با تغییرات، در سازمان نیز محیطی را به وجود آورد که در آن، هم انسانیت انسانها و هم استعداد آنها شکوفا شود و نیز دستیابی به بالندگی سازمانی و توسعه هدفها و درنهایت، ارتقای سازمان تا سطح فرا بالندگی امکان پذیر شود. انسانها به تناسب دارا بودن استعدادهای خود میتوانند در گذار بالندگی خود و سازمان مسئولیت پذیر باشند، به همین دلیل در این تحقیق سعی شده است تا ضمن روشن کردن مفاهیم توانمندسازی و تحول سازمانی، به تبیین نقش نیروی انسانی در تحولات سازمانی پرداخته و درنهایت ارتباط بین توانمندسازی و تحول سازمانی را در قالب نمودارها و مدلهای گوناگون به تصویر کشیده شود.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که رابطه مستقیم و معناداری میان توانمندسازی کارکنان و بهبود تحول سازمانی وجود دارد . همچنین این محققان ، عدم توانمندسازی کارکنان را به عنوان مهمترین مانع در مسیر اجرای هرچه بهتر طرح های تحولی در سازمانها معرفی کرده اند .
در سال ۱۳۸۹ ، دکتر عبدالمحمد مهدوی در تحقیقی با عنوان « الگوها و سازوکارهای تحول فرهنگ سازمانی» به بررسی مولفه های تحول در حوزه فرهنگ پرداخت. از دیدگاه این محقق، تغییر و تحول سنتی است که در همه جا و در همه زمانها، جاری است.هیچ پدیدهای را گریزی از تغییر و تحول نیست جز ذات تغییرناپذیر خدای متعال.
در این تحقیق، فرهنگ، به عنوان عامل شکل دهنده رفتار جامعه و فرهنگ سازمانی نیز به عنوان عامل شکل دهنده رفتار کارکنان سازمان مورد بحث قرار گرفته و آنگاه به نحوهرهبری فرهنگی و راهبرد تغییر فرهنگ سازمان اشاره شده و در انتها، مدیریتفرهنگ سازمانی و فرایند آن در قالب یک نمودار ترسیم شده و مورد بررسی قرار گرفته است و رهنمودهایی برای مدیران در زمینه تغییر و تحول فرهنگ سازمانی ارائهشده است. به طور کلی در این تحقیق ، بر جایگاه و اهمیت منابع انسانی در پروسه تحول و وجود اهداف مشترک میان اعضا در این راستا تاکید شده است .
۲-۱۵ جمع بندی
در این فصل ، تحول و کارکردهای آن تعریف و مختصری در مورد هریک ارائه گردید. همچنین در مورد ارتباطات سازمانی به ویژه ارتباطات درون واحدی و مولفه های آن ، صحبت کردیم. در ادامه رابطه میان متغیر ها ، به اختصار مورد مقایسه قرار گرفت و مولفه های تشکیل دهنده هر یک به اختصار توضیح داده شد . در بخش دوم ، تحقیقات صورت گرفته پیشین که به بررسی ابعاد مختلف موضوع پرداخته شده بود ، آورده شد. در فصل بعد ، مسیری را که لازم است طی شود تا بتوان در مورد فرضیات ، نتیجه گیری معقولی ارائه داد ، مورد بررسی قرار می گیرد. به عبارت دیگر در فصل آینده ، روش تحقیق ، روش جمع آوری اطلاعات و روش تجزیه تحلیل اطلاعات معرفی می گردد.
فصل سوم
روش شناسایی تحقیق
۳-۱ مقدمه
هر تحقیق و پژوهشی با یک مساله آغاز میگردد. مساله تحقیق موجب ایجاد سوالهایی در ذهن محقق گردیده که به ارائه فرضیه منجر میگردد. بنابراین وظیفه اصلی هر محقق، بررسی و پژوهش برای تایید یا رد فرضیههاست. برای پاسخ به سوالات تحقیق و نتیجهگیری در خصوص داده های جمعآوریشده، ورودی اساس و پایه محقق میباشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گردآوریشده در خصوص رد یا تایید فرضیه ها و پاسخگویی به سوالات بعدی اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و محرز میباشد، داده ها، اطلاعات خام و غیرقابل اتکایی میباشند که جهت تبدیلشدن اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیمگیری نمود (خاکی، ۱۳۸۲ ؛ ۷۵).
در این فصل ابتدا مختصری در مورد نوع تحقیق از لحاظ هدف و رویکرد خواهیم پرداخت. در ادامه به بررسی روش تحقیق خواهیم پرداخت . همچنین ابزارهای گرد آوری اطلاعات و نوع اطلاعات جمع آوری شده را مورد ارزیابی قرار می دهیم. در ادامه ، به بررسی ابعاد مختلف پرسشنامه میپردازیم که مهمترین ابزار گرد آوری اطلاعات است و روایی و پایایی آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم .
۳-۲ روش تحقیق
محقق پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق، این است که مشخص گردد برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش یا شیوهای را اتخاذ کند تا او هرچه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای مورد نظر دست یابد.
روش مورد نظر ما در این تحقیق روش توصیفی – پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد.
این تحقیق از نوع توصیفی – کیفی[۱۱۷] است چرا که بر پایه توصیف وقایع و آنچه وجود دارد استوار است و به شرایط ، روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری و روندها توجه دارد . تمرکز آن در درجه اول به زمان حال است هرچند غالبا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مرتبطند مورد بررسی قرار می دهد . همچنین این تحقیق شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها، توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی صرفا می تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد . از ویژگی های این تحقیق این است که محقق دخالتی در موقعیت ، وضعیت و نقش متغیر ها ندارد و در آنها هیچ گونه دستکاری یا تغییر اعمال نمی کند و صرف آنچه را وجود دارد ، مطالعه می نماید و به تشریح آن میپردازد .
این تحقیق پیمایش[۱۱۸] است چرا که هدف آن عمدتا اکتشافی و توصیفی است و به طور عمده در آن از پرسش نامه استفاده می گردد هرچند ابزارهای دیگری نظیر مصاحبه ساختمند ، مشاهده و تحلیل محتوا نیز در آن بکار می رود.
همچنین این تحقیق به شیوه همبستگی[۱۱۹] صورت می گیرد.[۱۲۰] یکی از روش های تحقیق، تحقیق همبستگی است. تحقیق حاضر بر آن است تا تاثیرات مولفه های ارتباطات درون واحدی را بر واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی مورد بررسی قرا دهد. بنابراین در این مطالعه از روش تحقیق همبستگی استفاده خواهد شد. زیرا در تحقیق همبستگی نه تنها روابط بین متغیرها را می توان کشف کرد بلکه جهت و میزان ارتباط متغیر ها با یکدیگر نیز از این طریق بدست می آید .
۳-۲-۱ طرح تحقیق[۱۲۱]
هدف از مطرح شدن طرح تحقیق ، ایجاد مبنایی است به منظور اطلاعات مورد نیاز در انجام تحقیق. مهمترین مساله در طرح تحقیق ، تعیین استراتژی تحقیق است . به طور عمده ۲ استراتژی اصلی را میتوان به منظور انجام تحقیقات برشمرد که عبارتند از
-
- استراتژی قیاسی
-
- استراتژی استقرایی
اگرچه طبق نظر برایمن[۱۲۲]در هر کار تحقیقاتی ، هر دو استراتژی کم و بیش مورد استفاده محقق قرار می گیرد اما رویکرد اصلی ما در این تحقیق ، استراتژی قیاسی می باشد . این بدین معناست که ما از تئوری و ادبیات موضوع شروع کرده و در ادامه به تشریح فرضیات پرداخته و در ادامه به واسطه اطلاعات جمع آوری شده به رد یا پذیرش فرضیات می پردازیم و تئوری خود را اصلاح یا تکمیل مینماییم.
۳-۲-۲ رویکرد تحقیق با توجه به هدف
همچنین از لحاظ هدف ، تحقیق حاضر از نوع کاربردی خواهد بود که از لحاظ رویکرد تحقیق ، در طبقه اکتشافی و توصیفیقرار می گیرد چرا که اولا در صدد کشف وقایع و عوامل موثر بر بهبود واکنش کارکنان نسبت به تحول در شرکتهای بیمه ای است. ثانیا به توصیف و تبیین روابط فی ما بین می پردازد تا بتواند نتیجه تحقیق را مشخص سازد.
۳-۳ روش تحقیق و گرد آوری داده ها
روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق هم از نوع کتابخانه ای می باشد و هم از نوع میدانی. از روش کتابخانه ای به منظور استخراج و جمع آوری اطلاعات اولیه به خصوص در تدوین پرسشنامه استفاده گردید. به این ترتیب که در ابتدا ، نمونه تحقیقات مشابه قبلی در قالب مقالات و پایان نامه ها، جمع آوری گردید و پس از مطالعه آنها ، شاخص های تدوین پرسشنامه گردآوری شد. همچنین با بهره گرفتن از این مطالعات ، روش تحقیق و فرایند تحقیق تا حد زیادی تعیین گردید و آشنایی اولیه و اطلاعات مورد نیاز برای محقق حاصل گردید.
در ادامه و پس از تدوین و تایید پرسشنامه ، از روش میدانی به منظور جمع آوری اطلاعات اصلی استفاده گردید به این ترتیب که پرسشنامهها به تعداد مورد نیاز در میان جامعه آماری توزیع و نمونه آماری مورد نظر مشخص گردید. سپس پرسشنامهها ، جمع آوری و اطلاعات آنها به نرم افزار منتقل شده و تجزیه و تحلیل نهایی بر اطلاعات صورت پذیرفت.
۳-۴ جامعه آماری
جامعه تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان و کارشناسان شاغل در شرکت بیمه ایران .
جامعه آماری مورد نظر ، ماهیتا محدود است با این حال چون تعداد دقیق آنها مشخص نیست ، جامعه آماری را نامحدود فرض می کنیم.
۳-۵ روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه
جامعه آماری ماهیتا محدود است . با مصاحبه ای با یکی از کارشناسان فعال در دفتر مرکزی شرکت بیمه ایران صورت پذیرفت ، تعداد جامعه آماری برابر با ۱۴۴ نفر بوده است.
که در این رابطه مساحت زیر منحنی نرمال است. N برابر با تعداد جامعه آماری وP نسبت داشتنی ویزگی مورد نظر و Qنسبت ندا شتنی ویزگی مورد نظر برابر با۵ ۰/۰ می باشند. با فرض این که N برابر با ۱۴۴ می باشد ، حجم نمونه برابر با ۱۰۱ می گردد.
روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده خواهد بود . به این ترتیب که از میان ۱۴۴ نفر کارکنان این شرکت، تعداد۱۰۱ نفر از میان داوطلبان و به طور تصادفی انتخاب خواهد شد .
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 01:53:00 ق.ظ ]
|