محتوا
در ابتدا سازمان باید ممیزی دانش را انجام دهد تا نقاط درونی و بیرونی تأثیرگذار بر دانش را شناسایی کند. نیروهای درونی و بیرونی تأثیرگذار بر دانش اشکال مختلفی دارند مانند: دانش مشتری یا ظهور رسانه‌های جدید (باهات، ۲۰۰۱).
اجتماع
مدیریت دانش موفق به تجمیع عملکردها یا گروهی از افرادی که در درون سازمان همکاری دارند، وابسته است. این افراد در مراحل مختلف نظیر آماده ­سازی، راه ­اندازی، انجام عملیات و کسب نتیجه نهایی با یکدیگر تعامل دارند (باقری نژاد، قهاری، ۱۳۸۶).
فرهنگ
پشتیبانی و حمایت مدیران ارشد سازمان، همسویی عقاید، اعتماد و انگیزش اجزای اصلی فرهنگ مدیریت دانش به شمار می‌رود و توجه مستمر به این اجزا ضروری است. به عبارتی باید به اطلاعاتی که از همکاران دریافت می‌شود اعتماد نمود و اطلاعاتی که به همکاران دیگر منتقل می‌شود با توجه به اعتماد متقابل ارزشمند خواهد بود و اگر این روند استمرار یابد، موفقیت مدیریت دانش را موجب می‌شود (نیومن و کنارد، ۱۹۹۳).
* تعاون
جریان‌های کاری در سازمان‌های دانش بسیار به هم وابسته هستند، این تعاون رمز موفقیت مدیریت دانش است چرا که می‌تواند موانعی نظیرتفاوت فرهنگ‌ها را از میان بردارد و افراد سازمان را در جهت رسیدن به اهداف هدایت کند (باقری نژاد، قهاری، ۱۳۸۶).
سرمایه ­گذاری
سرمایه ­گذاری در مدیریت دانش به منظور تسریع بهره­ گیری از نوآوری‌ها و افزایش دانش افراد سازمان عامل مهمی به شمار می‌رود. بنابراین درک سیستماتیک و توجه به نکات فوق به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ممیزی دانش را انجام دهد و استراتژی مدیریت دانش اثربخش را با موفقیت پیاده­سازی نماید (باقری نژاد، قهاری، ۱۳۸۶).
دانلود پایان نامه
۲-۱-۲۰ نگرش صاحب نظران در مورد عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش
عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش از ابعاد گوناگون و دیدگاه صاحب نظران مختلف
جدول ۲-۱-۶: عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش (پیمان اخوان و همکاران، ۱۳۸۹، ۶).

 

ردیف ابعاد عوامل توصیف مرجع
۱ عوامل فردی کارکنان اعتبار افراد قابلیت و توانایی کارمندان برای برآوردن انتظارات در فرایند مدیریت دانش Lucas & Ogilvie
۲ ایجاد حس وفاداری در کارکنان حمایت و پشتیبانی‌های مادی و معنوی از کارکنان برای ایجاد حس تعلق و تعهد در آن‌ها نسبت به سازمان et al،Nayir
۳ امنیت شغلی ایجاد یک جو امن و مطمئن شغلی Bartol، Nayir، Byrne
۴ اعتماد اعتماد در اشتراک گذاری دانش از طریق کاهش ترس از دست دادن ارزش یگانگی فرد و افزایش تمایل به مستند کردن دانش Nayir، Krogh
۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...