حمایت اجتماعی
تعریف نظری:مکانیسمی تز ارتباطات میان فردی است که افراد را از تاثیرات تنیدگی منفی محافظت می کند. به عبارت دیگر حمایت اجتماعی را به هر گونه محرکی که به پیشرفت اهداف فرد حمایت شده کمک کند دانست(کلدی و ساحشوری،۱۳:۱۳۹۱). دارا ی سه بعد است ۱- حمایت اجتماعی عاطفی: به معنی در دسترس داشتن فردی برای تکیه کردن و اعتماد داشتن به وی به هنگام نیاز می باشد(ریاحی و همکاران،بی تا:۸۹). ۲- حمایت اجتماعی ابزاری: به کمکهای مادی،عینی و واقعی دریافت شده توسط یک فرد از سوی دیگران اطلاق میشود. ۳-حمایت اجتماعی اطلاعاتی: به دست آوردن اطلاعات ضروری از طریق تعامل های اجتماعی با دیگران را حمایت اطلاعاتی تعریف کرده اند. (ریاحی وهمکاران، بی تا:۸۹)
دانلود پایان نامه
تعریف عملیاتی: با توجه به ماهیت موضوع مورد نظر و تعریف حمایت عاطفی و اطلاعاتی در پژوهش حاضر تنها از حمایت اجتماعی ابزاری استفاده شد.که از طریق میزان کمکی که فرد در زمینه ی پختن غذا از همسر، اعضای خانواده(خواهر،مادر و فرزندان ) دریافت میکند سنجیده شد.
طبقه­ی اجتماعی:
تعریف نظری:بخشی از جامعه اطلاق می­ شود که به لحاظ داشتن ارزشهای مشترک،منزلت اجتماعی معین، فعایتهای دسته جمعی،میزان ثروت و دیگر دارایی های شخصی و نیز آداب معاشرت، با دیگر بخش های همان جامعه متفاوت باشد(کوئن،۲۹۶:۱۳۸۷).
تعریف عملیاتی: از ترکیب میزان درآمد، میزان تحصیلات و شغل فرد سنجیده شده است.
۳-۱۰-۲-متغیرهای زمینه ای:
بعد خانوار:تعداد اعضای یک خانواده که با هم زندگی می کنند شامل: پدر، مادر و فرزندان
می باشد.
سن:تعداد سالهای کاملی است که از زمان تولد فرد می گذرد.
میزان تحصیلات: به معنی توانایی خواندن و نوشتن به یکی از زبان ها و لهجه های موجود در دنیا، این فرایند طی دوره ی زمانی در یک محیط آموزشی انجام می گیرد (بیرو،۲۰۲:۱۳۷۵) .
میزان درآمد:عبارت است از پولی که شخصی از طریق کار، سرمایه و یا دولت (تامین اجتماعی) دریافت می کند. به سخن دیگر درآمد پرداختهایی هستند که معمولا ناشی از دستمزد، حقوق یا سرمایه گذاری است (گیدنز،۸۰۱:۱۳۷۸). این متغیر در سطح ترتیبی سنجیده می شود، که چند دسته گروه درآمدی وجود دارد و افراد متناسب با درآمد خود، آن را انتخاب می کنند.
۳-۱۱-۳-متغیر وابسته
الگوی غذایی
تعریف نظری:الگوی غذایی یعنی چه غذایی،چگونه و چه وقت خورده شود(قنادی اصل و ایران پرور،۲۵۷:۱۳۸۸).
تعریف عملیاتی: برای سنجش الگوهای غذایی از پرسشنامه ی استاندارد FFQ (پرسشنامه ی بسامد خوراک) استفاده شده است. این پرسشنامه نیمه کمی و در فرمت پرسش نامه ی willet که شامل ۱۶۸ اقلام غذایی است. بسامد مصرف هر ماده ی غذایی در روز- هفته یا ماه در آن مشخص میشود. در پژوهش حاضر پس از مشاوره با کارشناسان مجرب تغذیه مهمترین اقلام غذایی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.
فصل چهارم
یافته های تحقیق
۴-۱-مقدمه:
در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از دو روش آماری (توصیفی و استنباطی) استفاده شده است. در بحث آمار توصیفی، ویژگی­های پاسخگویان بر حسب سن، سطح تحصیلات، میزان درآمد زنان شاغل، میزان درآمد همسران زنان شاغل، میزان درآمد خانواده زنان خانه­دار و متغیرهای وابسته و مستقل به صورت کلی و جزئی( ابعاد و زیرشاخص­های هر متغیر) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل متغیرهای فوق­الذکر در درجه­ اول به صورت جداول یک بعدی و با بهره گرفتن از آماره­ های توزیع فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی معتبر و در نهایت جداول دوبعدی و تقاطعی رسم گردید.
در بحث آمار استنباطی متغیر وابسته با هر یک از متغیرهای مستقل جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت و آزمون­ متناسب با هر یک از متغیرها (که به صورت اسمی، ترتیبی و فاصله­ای بودند) جهت تبیین سطح معنی­داری رابطه­ها انتخاب گردید.
۴-۲-جداول توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه ­های متغیرهای تحقیق
الف:جداول توزیع فراوانی زنان خانه­دار بر حسب پاسخ به گویه ­های متغیرها
۴-۲-۱-جدول توزیع فراوانی زنان خانه­دار بر حسب پاسخ به گویه های الگوی غذایی

 

گویه هر روز هفته­ای چند بار به ندرت هرگز
درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی
۱-میزان مصرف برنج ۰/۲۸ ۰/۷۰ ۰/۲ ۰/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...