۲۰۰۲

 

ورود RFIDبعنوان راهبرد توسعه ملی فن آوری اطلاعات در کشور کره جنوبی و چند کشور دیگر شد.

 

 

 

۱۵

 

۲۰۰۳

 

استفاده از RFIDدر دزون کارت شناسایی افراد

 

 

 

۱۶

 

۲۰۰۵

 

از RFID و با تزریق تراشه آن زیر پوست انسان ،برای شناسایی افراد استفاده شد. همچنین در پارادیم اینترنت اشیا حاوی کاربردهای RFID در اینترنت ،از طرف اتحادیه بین المللی مخابرات منتشر شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

۱۷

 

۲۰۰۶

 

کتاب های کتابخانه مرکزی شهر مونیخ مجهز به برچسب RFIDشد و کتابخانه هوشمند بهره برداری شد. در همین سال کالاهای بسیاری در سراسر جهان مجهز به RFIDشدند و از RFIDدر زندان ها ،بیمارستان ها و مدیریت اموال اداری (به جای برچسب کالا)استفاده شد.

 

 

 

جدول۲-۲خلاصه تاریچهRFID
RFID به مفهوم استفاده از سیگنالهای رادیویی برای شناسایی خودکار یک شیء بر اساس ذخیره سازی و بازیابی داده از راه دور می باشد]۲۴[
بطور کلی سیستم شناسایی با بهره گرفتن از فرکانس رادیویی سیستم شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها به وسیله برقراری اطلاعات بین یک برچسب ردیابی که به یک کالا ، شئ متصل شده است و یک قرائتگر می باشد.
اصولاً سامانه های رادیو شناسه از امواج الکترونیکی و الکترو مغاطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره گیری می کنند. برچسب های ردیابی وسیله شناسایی متصل شده به کالایی است که تمایل به رد یابی آن وجود دارد و قرائتگر ها وسایلی هستند که حضور برچسب ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده در آن ها را بازیابی میکنند.
۱-۱-۸-۲ تجهیزات مورد نیاز RFID
بطور کلی فناوریRFIDاز تجهیزات زیر جهت پیاده سازی کمک می گیرد:

 

 

  • انواع برچسب[۶]

 

 

 

  • انواع خواننده بر چسب-قرائتگر[۷]

 

 

 

  • انواع نویسنده اطلاعات[۸]

 

 

 

  • آنتن تقویت کننده سیگنال

 

 

 

  • نرم افزار مدیریت اطلاعات

 

 

 

  • بانک اطلاعاتی، ساختار شبکه اطلاعاتی

 

 

۱-برچسب (Tag)
بعضی از ویژگیهای ظاهری برچسب ها بصورت زیر میباشد:
الف- برچسب هایی که دارای کفه پلاستیکی از جنس PVC میباشند
ب- برچسب هایی که شبیه کارتهای اعتباری هستند[۹] گفته میشود.
ج- برچسب هایی که بصورت لایه های کاغذی بر روی برچسب ساخته میشوند[۱۰] گفته میشود.
د- برچسب هایی که در محیطهای قابل فرسایش (مثلاً آب یا مایع) به خوبی کار میکنند.
ه- برچسب های کوچک که در داخل اشیاء عمومی مثل لباس، ساعت، دستبند و …. کارگذاشته میشود.
انواع برچسب ها:
برچسب ها انواع گوناگونی دارند، اما می توان آن ها را به چهار دسته عمده برچسب های غیر فعال، فعال، نیمه غیرفعال و دوطرفه دسته بندی نمود.
برچسب های غیرفعال:
باتری داخلی ندارند و انرژی لازم برای فعال سازی پردازنده وارسال اطلاعات خود را از امواجی که از آنتن قرائتگر دریافت می دارند، تامین می کنند بدین ترتیب که ابتدا قرائتگر امواجی را به سمت برچسب ارسال می کند، سپس پردازنده برچسب با بهره گرفتن از انرژی این امواج، بیدار شده و دستور دریافتی از سوی قرائتگر را پردازش می کند و توسط امواجی که انرژی آن ها هم از امواج دریافتی تامین شده است، نتیجه را به قرائتگر مخابره می کند بدین ترتیب واضح است که برد این برچسب ها بسیار محدود است، چرا که فاصله برچسب از آنتن باید به اندازه ای باشد که انرژیی که برچسب از قرائتگر دریافت می کند بیدار کردن پردازنده و تامین انرژی موج برگشتی را داشته باشد معمولا برد برچسب های غیر فعال از چند سانتی متر تا چند متر است.
برچسب های فعال:
انرژی لازم برای پردازنده و ارسال امواج به سمت آنتن را از منبع انرژی داخلی همراه خود تامین می کنند. بدین ترتیب برد این برچسب ها در برخی موارد تا چند صد متر هم می رسد یک پارامتر مهم در انتخاب برچسب های فعال طول باتری آن است، چرا که پس از اتمام باتری، مجبور به تعویض برچسب بوده و این باعث افزایش هزینه ها می گردد بدین ترتیب، طول عمر باتری یک عامل تعیین کننده در هزینه نهایی سیستم خواهد بود
برچسب های ردیابی دوطرفه:
علاوه بر استفاده از باتری داخلی، می توانند بدون کمک گرفتن از قرائتگر، دیگر اجسام، همانند خود را شناسایی کرده و با آن ها به گفتگو بپردازند.
برچسب های ردیابی نیمه غیر فعال:
بسیار شبیه برچسب های غیرفعال است، با این تفاوت که باتری کوچکی در آن ها وجود دارد انرژی لازم برای فعال شدن مدار داخل آن ها را فراهم می سازد در عین حال می توانند علاوه بر استفاده از باتری داخلی، از انرژی منتقل شده توسط قرائتگر نیز بهره بگیرند.
برچسب های ردیابی هر کدام دارای یک کد منحصر به فرد می باشند، به طوری که هیچ دو برچسبی در دنیا که کدیکسانی داشته باشند تولید نخواهد شد و کلیه تولید کنندگان برچسب تحت نظر انجمن بین المللی مبادرت به ثبت آن ها می نمایند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...