شکل ۳-۳) ساختار یک شبکه مفاهیم (آتراید-استیرلینگ، ۲۰۰۱: ۳۸۸)
۲-۵-۳- متاسنتز(فراتحلیل):
متاسنتز شیوه ای است که در آن تحقیقات کیفی در هم تلفیق، شباهت ها و تفاوت های آن با هم مقایسه، یافته های آنها به زبان یکدیگر ترجمه شده و تفسیری نو از مجموعه آنها حاصل می شود. این تفسیر می تواند به توضیح جامعتر پدیده مورد بررسی بیانجامد و یا نظریه های جدیدی را در توضیح پدیده مورد بررسی پدید آورد (رفائی شیرپاک و همکاران، ۱۳۸۹: ۵۱).
دراین پژوهش پس از شناسایی مفاهیم، جهت درک روابط بین عوامل وطراحی الگو، ازروش الگوسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. لذا دراینجا بصورت مختصر این روش معرفی می گردد..
۱-۲-۵-۳- چگونگی انجام متاسنتز:
نوبلیت و هیر در سال ۱۹۸۸ ، هفت مرحله را برای انجام متاسنتز پیشنهاد کرده اند:
پایان نامه - مقاله - پروژه
مرحله اول بر یافتن عنوان تحقیق تکیه دارد. این عنوان باید در حیطه کار محقق بوده و برای انجام متاسنتز ارزش کافی داشته باشد..
انتخاب مطالعات واجد شرایط برای ورود به متاسنتز مرحله دوم است. در این مرحله معیارهای ورود و خروج از مطالعه تعیین می گردد..
در مرحله سوم مطالعات انتخاب شده و پیدا شده به دقت خوانده و دوباره خوانده می شوند تا مفاهیم کلیدی و مفاهیم آن ها مشخص شود. در این مرحله پژوهشگر باید به جزئیات هر یک از مطالعات انتخاب شده توجه فراوان داشته باشد.
در مرحله چهارم محقق ارتباط مطالعات با یکدیگر را مورد توجه و بررسی قرار می دهد. مطالعات می‌توانند از سه جهت با یکدیگر مرتبط باشند:
اول اینکه می توانند ترجمه دو طرفه از یکدیگر محسوب شوند. به عبارت دیگر مطالعات به هم شبیه بوده و می توانند مستقیما به زبان یکدیگر ترجمه شوند.
از سوی دیگر مطالعات ممکن است با یکدیگر همخوانی نداشته باشند و یا متضاد باشند..
و نهایتا ممکن است مطالعات تا اندازه ای به یکدیگر شبیه بوده ولی حدودی از تناقضردر آنها دیده شود. تعیین ارتباط بین مطالعات با استخراج مفاهیم کلیدی هر یک از مطالعات و کنار هم گذاشتن آنها انجام می شود.
در مرحله پنجم مطالعات به یکدیگر ترجمه می شوند. منظور از ترجمه مطالعات به یکدیگر تبدیل مفاهیم کلیدی آنها به یکدیگر است. در روند ترجمه مفاهیم به یکدیگر، مفاهیم کلیدی یک مطالعه باید در ارتباط تنگاتنگ با مفاهیم کلیدی مطالعات دیگر باقی بمانند. همچنین در روند ترجمه، مفاهیم کلیدی هر یک از مطالعات با مفاهیم کلیدی مطالعات دیگر مقایسه شده و در متاسنتز گنجانده می شوند.
در مرحله ششم محقق از مطالعات اولیه یک «کل» ایجاد می کند. این کل که نتیجه نهایی متاسنتز است، تفسیری فراتر از هریک از مطالعات گنجانده شده در متاسنتز از پدیده مورد نظر ارائه می کند و در عین حال دربرگیرنده همه آنها نیز است، بگونه ای که اثر هر یک از مطالعات اولیه را می توان در این کل جستجو کرد.
مرحله هفتم مرحله انتشار نتایج تحقیق است (رفائی شیرپاک و همکاران، ۱۳۸۹: ۵۳).
۳-۵-۳- الگوسازی ساختاری تفسیری:
الگوسازی ساختاری تفسیری، روشی مناسب برای تحلیل تاثیر یک عنصر بر عناصر دیگر است. این متدولوژی بر ترتیب و جهت روابط پیچیده میان عناصر یک سیستم تاثیر می گذارد. به بیان دیگر ابزاری است که به وسیله آن می توان بر پیچیدگی بین عناصر غلبه کرد. الگوسازی ساختاری تفسیری یک روش تصمیم گیری است که بر مبنای قضاوت های گروهی گرفته می شود..تصمیم این است که: آیا رابطه ای بین عناصر وجود دارد؟ و در صورت مثبت بودن جواب، ارتباط آنها چگونه است؟ از طرف دیگر الگوی به دست آمده ساختاری است، به این معنی که ساختار کلی بر اساس مجموعه ای از روابط پیچیده بین عناصر اقتباس گردیده است و در نهایت الگوسازی است، یعنی اینکه روابط عناصر و ساختار کلی در یک الگوی گرافیکی مجسم می شود. (ثاکار و همکاران، ۲۰۰۷: ۳۶).
۱-۳-۵-۳- گام های الگوسازی ساختاری تفسیری:
گام اول:
پس از مصاحبه با فرماندهان و مدیران ناجا و اساتید دانشگاه علوم انتظامی، (با تلفیق دو روش: تحلیل محتوی مصاحبه ها ومتاسنتز نظریه ها و ادبیات پیشین)ابعاد.الگو شامل(۵ بعد ورودی و۳ بعد خروجی) موثر بر ارزیابی عملکرد یگان های ناجا شناسایی گردید.
گام دوم:
پس از آن با ارائه پرسشنامه ای (پیوست ج)ابعاد، توسط خبرگان مصاحبه شده مقایسه شدند. که باتوجه به راهنمای پرسشنامه، و با بهره گرفتن از چهارحالت A، V، X و O رابطه مفهومی بین ابعاد تعیین گردیده است. (جدول ۷-۴)
V: یعنی i بر j تاثیر می گذارد.
A: یعنی i از j تاثیر می پذیرد.
X: یعنی i و j تاثیر متقابل دارند.
O: یعنی i و j بر یکدیگر بی تاثیرند.
گام سوم:
ماتریس خودتعاملی ساختاری استخراج گردید.جداول این ماتریس ازعلامت هایی تشکیل شده است که بیشترین تکرار را در نظرات مصاحبه شوندگان به خود اختصاص داده اند..
در این تحقیق چون ۹ نفر جداول را تکمیل نموده اند، اگر به عنوان مثال ۷ نفر در گام دوم (پرسشنامه) گفته اند بعد سیاست ها و قوانین برروی اعتبارات اثرگذاراست، طبق نظر اکثریت تاثیر سیاست ها و قوانین بر روی بعد اعتبارات تایید می شود (جدول ۷-۴).
گام چهارم:
روابط ثانویه بین ابعاد کشف گردیده است. درجمع بندی که درگام چهارم انجام می دهیم. به عنوان مثال پاسخگو درج نموده: بعد سیاست ها و قوانین براعتبارات تاثیر دارد و بعد اعتبارات بر بعد فرایندهای داخلی تاثیر دارد، ولی چون کار تکمیل پرسشنامه ذهنی است، پاسخگو در زمان تنظیم پرسشنامه تاثیر سیاست ها و قوانین بر هردو یعد دیگر را ثبت ننموده. لذا دراین گام خود محقق این موارد را اصلاح نموده است.
مثال: الف روی ب تاثیر دارد و ب روی ج تاثیر دارد . لذا الف روی ج تاثیر دارد (جدول ۸-۴).
گام پنجم:
ماتریس قدرت نفوذ- وابستگی ازتبدیل ماتریس خودتعاملی ساختاری به یک ماتریس دوارزشی(۰و ۱) شکل گرفته است.
عدد یک جایگزین علامت های X و Vو عدد صفر جایگزین علامت های A و O شود.
درصورتیکه این عمل برای تمامی سطرهای جداول انجام شود، ستون قدرت نفوذ از جمع سطرهای جدول حاصل می شود.. (ماتریس اثرگذاری= قدرت نفوذ )
در صورتیکه این عمل برای تمامی ستون های جداول انجام شود، ستون وابستگی ازجمع ستونی جدول حاصل می شود.. ماتریس اثرپذیری-وابستگی(جداول ۹-۴ و۱۰-۴).
گام ششم:
روابط و سطوح ابعاد مشخص می گردد.
* برای سطح بندی باید مجموعه خروجی ها و مجموعه ورودی های استخراج شود.
* مجموعه خروجی ها (سطرها) - تاثیر می پذیرد.
مجموعه ورودی ها (ستون) - تاثیر می گذارند.
*سپس مجموعه مشترک (روابط دوطرفه) که در دو مجموعه ورودی و خروجی تکرار شده اند- تاثیر دو طرفه.
با انجام مکرر این روش سطوح بعدی نیز مشخص می شوند..
اگردر این مرحله هیچ مجموعه یکسانی وجود نداشت نشان دهنده یک ناسازگاری درتعریف ارتباط میان ابعاد است که باید با نظر مصاحبه شوندگان اصلاح گردد.
پس از مشخص شدن همه سطوح می توان الگوی ساختاری تفسیری را ارائه نمود
سطح ۱ کمترین اهمیت را دارد (اثرپذیرترند) وآخرین سطح بیشترین اهمیت را دارد(اثرگذارترین) (جداول ۱۱-۴ و۱۲-۴ و ۱۳-۴).
۶-۳- جمع آوری داده ها در زمینه مورد نظر:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...