شرکت­های بیمه به طور سنتی راهکار استفاده از بیمه اتکایی را پیش می­گیرند تا از این بحران­ها نجات یابند و از تمرکز زیان این ریسک­ها بر روی خود بکاهند و نیز بتوانند ذخیره سرمایه محدود خود را با این پوشش جبران نمایند. اما باید توجه داشت که شرکت­های بیمه اتکایی نیز ظرفیت تمرکز ریسک و ذخیره­سازی محدودی دارند. افزایش سرسام­آور ارزش دارایی­ های بیمه شده در مناطق حادثه خیز باعث می­ شود که شرکت­های بیمه اتکایی نیز توانایی پوشش تمام این ریسک را نداشته باشند. از طرفی در کشور ما مشکل مضاعف است؛ زیرا کشور، با تحریم­های مالی و بین ­المللی روبه­رو است. در نتیجه حتی در استفاده از ظرفیت بیمه­های اتکایی خارجی نیز با محدودیت مواجه می­ شود. علاوه بر این در چنین مواقعی هزینه استفاده از بیمه اتکایی بالا می­رود.
در این میان یکی از ابزارهای کارآمد و موثر برای حل این مشکل ارتباط مستقیم بین صنعت بیمه و بازار سرمایه تحت عنوان مفهومی به نام “اوراق بهادار سازی ریسک” می­باشد. این اوراق به اوراق بهادار بیمه­ای (ILS) معروفند. ILS در سه شکل اوراق تضمین زیان صنعت (ILW)، اوراق سایدکار (Sidecar) و اوراق بلایای طبیعی (Cat Bond) می­باشند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
اوراق بهادارسازی ریسک­های بیمه­ای فرآیندی نزدیک به بیمه اتکایی است. لذا تفاوت اصلی از ساختار ناشی نمی­ شود؛ بلکه از ایجاد یک دارایی قابل معامله ناشی می­ شود. هم­چنین وجود بازار ثانویه این امکان را برای سرمایه­گذار فراهم می­ کند تا تصمیم بگیرد که در بازار باقی بماند یا از آن خارج شود. این عمل برای بیمه­گران اتکایی امکان­ پذیر نیست. بازارهای سرمایه بسیار بزرگتر از بازار بیمه اتکایی می­باشند و نوسانات روزانه بزرگتری نسبت به بزرگترین فاجعه متصور را تجربه می­ کنند.
این ابزارها چهار کارکرد عمده دارند:
ریسک را از شرکت­های بیمه و بیمه اتکایی به سرمایه ­گذاران بازار سرمایه انتقال می­ دهند.
نوعی تامین مالی شرکت­های بیمه و جبران کمبود ذخیره سرمایه آن­ها می­باشند.
بازدهی این اوراق با بازدهی کلی بازار سرمایه همبستگی ندارد؛ در نتیجه ابزار بسیار مناسبی برای متنوع­سازی پرتفوی سرمایه ­گذاران بازار سرمایه است.
به عنوان مهم­ترین عامل می­توان گفت توسعه اوراق بهادار بیمه اتکایی باعث عدم وابستگی کشور به شرکت­های بیمه اتکایی غربی و نیز جلوگیری از خروج سالانه میلیون­ها دلار ارز از کشور می­گردد.
حال با توجه به مطالب مطرح شده این سوالات مطرح می شود که آیا صندوق سرمایه ­گذاری مشترک بیمه­ای در بازارهای مالی قابلیت کاربرد دارد؟ صند­وق سرمایه ­گذاری مشترک بیمه­ای موجب افزایش ظرفیت بیمه اتکایی می­ شود؟ صند­وق سرمایه ­گذاری مشترک بیمه­ای موجب افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می­ شود؟
۳-۳- فرضیه‌­های تحقیق
با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق، فرضیه­ تحقیق به صورت زیر قابل تعریف می­باشد:
فرضیه اول: صندوق سرمایه ­گذاری مشترک بیمه­ای در بازارهای مالی قابلیت کاربرد دارد.
فرضیه دوم: صند­وق سرمایه ­گذاری مشترک بیمه­ای موجب افزایش ظرفیت بیمه اتکایی می­ شود.
فرضیه سوم: صند­وق سرمایه ­گذاری مشترک بیمه­ای موجب افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور می­ شود.
۳-۴- روش پژوهش
این پژوهش از نظر ماهیت و اهداف یک پژوهش کاربردی است. زیرا پس از انجام آن، برای سیاست­گذاران و مسئولین اجرایی مشخص می­ شود که چه تدابیری را بیاندیشند تا بتوانند بیش­تر و بهتر از مزایای این نهاد به منظور جلب مشارکت مردم در سرمایه ­گذاری و به تبع آن بهره ­برداری از این منابع جهت تأمین مالی نیازهای خود بهره ببرند. با توجه به ماهیت اطلاعات مورد نیاز برای این نوع فعالیت­های پژوهشی، استفاده از روش دلفی و با کمک پرسش­نامه و مصاحبه ساختار یافته به منظور جمع­آوری اطلاعات و از تکنیک تحلیلی تم برای تجزیه و تحلیل داده ­ها استفاده خواهد شد. لازم به یادآوری است روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی از نوع اکتشافی است. بنابراین انجام این کار پژوهشی شامل مراحل زیر است تا قابلیت کاربردی و عملیاتی شدن را داشته باشد.
انجام مطالعات کتاب­خانه­ای
انتخاب یک یا چند هیات (پنل) جهت شرکت در فعالیت ها. اعضا این هیات‌ها معمولاً متخصصان و خبرگان حوزه تحقیق هستند.
تنظیم پرسش­نامه مقدماتی
بررسی پرسش­نامه از نظر نوشتاری (رفع ابهامات استنباطی و…)
ارسال اولین پرسش نامه به اعضا هیات­ها
تجزیه و تحلیل پاسخ‌های رسیده در دور اول
آماده کردن پرسش نامه دور دوم (با بازنگری‌های مورد نیاز)
ارسال پرسش­نامه دور دوم برای اعضا هیات­ها
تجزیه و تحلیل پاسخ‌های رسیده در دور دوم (مراحل ۷ الی ۹ تا حصول پایداری در پاسخ‌های دریافتی ادامه می‌یابد.)
تحلیل نتایج
۳-۵- مراحل انجام پژوهش

شکل ۳-۱: مراحل انجام تحقیق
مرحله اول:
این مرحله که به پیشنهاد یک ابزار و یا نهاد مالی جهت پوشش ریسک خسارت­های بیمه شده می­انجامد، از روش مطالعه تطبیقی استفاده شده است.
مطالعه تطبیقی نوعی روش تحقیق است که به مقایسه و بررسی یک موضوع در موقعیت­های زمانی و مکانی و حالت­های مختلف می ­پردازد. با توجه به این­که دو چیز کاملاً یکسان، با هم مقایسه نمی­گردند، باید مقایسه و تطبیق در مورد دو یا چند پدیده­ای انجام گیرد که شباهت­ها و تفاوت­هایی با هم داشته باشند. از طرفی تطبیق و مقایسه این پدیده ­ها از تمام
ی جهات نیز معقول و امکان­ پذیر نیست. از این رو در روش تطبیقی، باید دو یا چند مورد مناسب را از جنبه­ های خاص مورد مقایسه قرار داد. در این پژوهش روش­های مورد استفاده در سایر کشورها و شرکت­های بیمه اتکایی مورد مطالعه قرار گرفته و سپس با شرایط بیمه در ایران تطبیق داده می­ شود و شباهت­ها و تفاوت­ها مورد بررسی قرار گرفته و تلاش می­ شود ابزار و نهاد مالی جهت پوشش ریسک خسارت­های بیمه شده، پیشنهاد گردد.
مرحله دوم پژوهش:
در این مرحله جهت مشخص نمودن امکان استفاده از نتایج این پژوهش در صنعت بیمه ایران، با سه گروه از خبرگان مصاحبه شده است:
خبرگان صنعت بیمه
خبرگان ابزارهای مالی و مشتقات
خبرگان بازار سرمایه
نتایج حاصل از مصاحبه­ ها را از روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و گزارش نهایی ارائه می­گردد.
روش تحلیل تم
تحلیل تم روشی برای تعیین، تحلیل و بیان الگوهای (تم­ها) موجود درون داده ­ها است. این روش داده ­ها را سازماندهی و در قالب جزییات توصیف می­ کند. اما می ­تواند از این فراتر رفته و جنبه­ های مختلف موضوع پژوهش را تفسیر کند.
مرحله سوم پژوهش:
در بخش شناسایی، از استادان و کارشناسان مسایل مالی و بازار سرمایه مصاحبه به عمل آمد. جهت شناسایی وضعیت کارکرد این نهاد و چالش­های پیش روی آن در صنعت بیمه، از صاحب­نظران مرتبط با مباحث صنعت بیمه که دارای مشخصه تحصیلات مرتبط، آشنایی با صنعت بیمه و ساختار قانونی آن، دارا بودن تجربیات عملی در صنعت بیمه، دارا بودن پیشینه تحقیقاتی و علمی در این مورد، استفاده شده است.
در بخش شناسایی نهادها از تعدادی از متخصصین ابزارهای مالی و مشتقات و متخصصین بازار سرمایه در کشور مصاحبه به عمل آمد. هم­چنین به منظور شناخت مشکلات فقهی و ارائه راه حل­های اجرایی و منطبق با فقه اسلامی و شیعی از نظرات متخصص امور فقه اسلامی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده شد.
جدول ۳-۱) سوالات به تفکیک فرضیه ­ها

 

ردیف شرح پرسش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...